Το Μουσείο Σχολικής Ζωής και
Εκπαίδευσης του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Διάσωσης Σχολικού Υλικού
(ΕΚΕΔΙΣΥ) και το Τμήμα Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης του Υπουργείου
Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων συνδιοργάνωσαν τον 5ο Διεθνή Μαθητικό
Διαγωνισμό, με θέμα αυτή τη φορά (σχολική χρονιά 2017 – 2018):
«Οι εικόνες των σχολικών βιβλίων πηγή έμπνευσης και καλλιτεχνικής
δημιουργίας»
Στο διαγωνισμό συμμετείχαν
μαθητές/τριες Νηπιαγωγείων, Δημοτικών σχολείων, Γυμνασίων και Λυκείων
της Ελλάδας, της Ομογένειας, δημόσιων και ιδιωτικών.
Το θέμα του 5ου Μαθητικού Διαγωνισμού
ήταν ο μαγευτικός κόσμος των εικόνων των σχολικών βιβλίων (τα εξώφυλλα
και οι εικονογραφήσεις στο εσωτερικό των βιβλίων). Οι εικόνες
χρησιμοποιήθηκαν ως ερεθίσματα για την παραγωγή κινηματογραφικών
αφηγήσεων, comics, animation, λεκτικών αφηγήσεων (δημιουργική γραφή),
ραδιοφωνικών εκπομπών, φωτο-ιστοριών, εικαστικών εικόνων.
Ένα σχολείο, μία σχολική τάξη ή μία
ομάδα μαθητών/τριών είχε τη δυνατότητα να επιλέξει και να υλοποιήσει μία
(ή και τις δύο) από τις παρακάτω δράσεις-σενάρια:
Σενάριο 1
Επιλέξτε ή δημιουργήστε ένα εξώφυλλο
σχολικού βιβλίου ή μία σειρά εικόνων από την εικονογράφηση στο εσωτερικό
του βιβλίου (τις οποίες θα τοποθετήσετε με τη σειρά που επιθυμείτε). Με
αφορμή την εικόνα ή τις εικόνες δημιουργήστε και καταγράψτε μία λεκτική
αφήγηση (ιστορία). Στη συνέχεια χρησιμοποιείστε την αφήγησή σας ως
σενάριο για να δημιουργήσετε ένα από τα παρακάτω οπτικοακουστικά
προϊόντα:
� Κόμικς με σταθερές εικόνες
(χειρόγραφα ή με τη χρήση ηλεκτρονικών εργαλείων διαδικτυακών εφαρμογών)
με τη δυνατότητα δημιουργίας απεριόριστου αριθμού σελίδων.
� Animation (εικονοϊστορίες με
κινούμενες εικόνες), με τη χρήση οποιουδήποτε ηλεκτρονικού ή συμβατικού
εργαλείου. Ελάχιστη χρονική διάρκεια 3΄, μέγιστη χρονική διάρκεια 10΄.
� Κινηματογραφική αφήγηση – ταινία
μικρού μήκους (με τη χρήση κάμερας, βιντεοκάμερας ή κάμερας κινητού
τηλεφώνου). Ελάχιστη χρονική διάρκεια 3΄, μέγιστη χρονική διάρκεια 10΄.
� Φωτοϊστορία (αφήγηση με τη χρήση
διαδοχικών φωτογραφιών και συγγραφή λεζάντας).
� Εικονοβιβλίο. Χειροποίητο βιβλίο ή
βιβλίο με τη χρήση λογισμικών Η/Υ, το οποίο θα περιλαμβάνει τη λεκτική
αφήγηση και την εικονογράφησή της.
Σενάριο 2
«Ποιο εξώφυλλο θα επιλέγατε να
εκπροσωπήσει τη χώρα μας στον Διεθνή Διαγωνισμό εξωφύλλων σχολικών
βιβλίων;».
Επιλέξτε ή σχεδιάστε ένα εξώφυλλο σχολικού βιβλίου (παλαιότερου ή
σύγχρονου). Υποστηρίξτε την επιλογή σας με έναν από τους παρακάτω
τρόπους:
� Κινηματογραφικό spot (με τη χρήση
κάμερας, βιντεοκάμερας ή κάμερας κινητού τηλεφώνου). Ελάχιστη χρονική
διάρκεια 1΄, μέγιστη χρονική διάρκεια 5΄.
� Ραδιοφωνικό spot (αποτύπωση σε
αρχείο ήχου ή με τη χρήση σχετικών διαδικτυακών εφαρμογών). Ελάχιστη
χρονική διάρκεια 1΄, μέγιστη χρονική διάρκεια 5΄.
� Δημιουργία έντυπης αφίσας. Ζωγραφική
σύνθεση ή κολάζ πάνω σε χαρτί ή χαρτόνι, στην οποία θα περιέχεται και το
εξώφυλλο, τα στοιχεία του βιβλίου, το διαφημιστικό σλόγκαν.
Το σχολείο μας συμμετείχε (με μαθήτριες του ΣΤ2 τμήματος, της
σχολικής χρονιάς 2017 – 2018, με την καθοδήγηση του δασκάλου τους και
Υποδιευθυντή μας Γιάννη Δημητριάδη), υλοποιώντας και τις δύο
δράσεις.
1η
δράση: Κινηματογραφική αφήγηση – ταινία μικρού μήκους (με τη χρήση
βιντεοκάμερας).
2η
δράση: Δημιουργία εξώφυλλου σχολικού βιβλίου. Κολάζ πάνω σε χαρτόνι.
Η
διάκριση/βράβευση του σχολείου μας αφορούσε και στις δύο δράσεις.
Η
τελετή βράβευσης έγινε το Σάββατο 24 Νοεμβρίου 2018, στην αίθουσα
εκδηλώσεων του Νέου Μουσείου Ακρόπολης.